Zorgboerderij de Bouwhoeve onderscheiden met het Groen Lintje 2014

In het kader van Wereld Milieudag reikte Jelmer van der Zee namens GroenLinks Weststellingwerf het Groen Lintje 2014 uit aan Gerrit van Veen, eigenaar van zorgboerderij de Bouwhoeve in de Hoeve. Deze feestelijke onderscheiding vond plaats in de prachtig mooie Oevertuin in de Blesse op 5 juni, onder muzikale begeleiding van Mister Sunlight.

Namens de  jury citeerde Gertrud van Leeuwen uit het juryrapport. “De jury prijst de groene kringloopopzet van de zorgboerderij en daarbij de begeleiding aan jonge mensen met een zorg- of leervraag. De boerderij heeft een lokaal bereik, waarbij het buurtbewoners gemakkelijker wordt gemaakt om daadwerkelijk de stap te nemen om zelf duurzaam geproduceerd voedsel uit de buurt en direct van het land te kopen. Bovendien komen de kopers van de groenten in contact met jongeren die worden begeleid naar terugkeer in de maatschappij en ervaren deze jonge mensen zelf, dat ze als volwaardige medemensen worden geaccepteerd en gewaardeerd. Er zijn ondernemers nodig die hun nek uitsteken als het gaat om het bevorderen van een groene en sociale economie. Zorgboerderij de Bouwhoeve is hier een mooi voorbeeld van in een plattelandsgemeenschap.

Gerrit van Veen uit de Hoeve, eigenaar van zorgboerderij De Bouwhoeve, verdient het Groen Lintje 2014 omdat hij op een prachtige en bijzondere wijze alle aspecten van duurzaamheid met elkaar verbindt. Groen, sociaal en verantwoord maatschappelijk ondernemen. De jury ziet het werk op deze groene zorgboerderij als een voorbeeld van lokale betrokkenheid en duurzaam handelen voor een betere wereld.”

Uit 19 inzendingen koos de jury drie genomineerden die in het zonnetje werden gezet. De andere twee genomineerden waren: Bettie Buis uit Scherpenzeel, initiatiefneemster  van Samen Doen in de Westhoek en Frits Doornenbal uit Nijelamer van de Stichting Fruit yn Fryslân.

“In een korte tijd wist Bettie Buis heel veel mensen enthousiast te maken om samen lokaal dingen te gaan doen om het welzijn te verhogen. Het begon met in ieder seizoen een biologische buurtmaaltijd te organiseren. Er werd gekookt samen met buurtbewoners o.a. met streekproducten en uit eigen moestuinen. Alle keren waren er ruim 50 belangstellenden uit de buurt en van elders uit Weststellingwerf om mee te eten. Vervolgens ontstonden er allerlei ideeën, zoals het gezamenlijk aanleggen van een moes-tuin. Inmiddels is Samen Doen in de Westhoek een begrip geworden en met een eigen  website regelmatig in de publiciteit met diverse activiteiten. De jury waardeert het initiatief van Bettie als een prachtig voorbeeld van duurzame en sociale lokale activiteiten van burgers zelf, die willen participeren en samen dingen willen doen voor een betere wereld en om het platteland leefbaar te houden.”

“In onze gemeente is Frits Doornenbal een bekend gezicht. Particulieren, gemeentelijke overheid, bedrijven en Plaatselijke Belangen roepen zijn deskundigheid in bij de beplanting van erven, groenstroken en boomgaarden. Ook om voorlichting te geven over verschillende fruitrassen. Op diverse plekken in Fryslân is succes geboekt door Frits en zijn stichting: grote boomgaarden zijn aangelegd bij Staten en Stinzen. Het lukt hem om de rijkdommen uit het verleden tevoorschijn te halen en nieuw leven in te blazen. Hoe één persoon het verschil kan maken. De jury waardeert het vakmanschap en de wijze waarop Frits anderen aantoonbaar stimuleert om aandacht te hebben voor het belang van het behoud van oude fruitrassen en de aanleg van nieuwe boomgaarden.”

GroenLinks Weststellingwerf reikt jaarlijks het Groen Lintje uit aan particulieren, maatschappelijke organisaties en bedrijven die zich inzetten voor natuur en milieu. GroenLinks maakt zich sterk voor een groenere gemeente en geeft graag een pluim aan diegenen die dat ook belangrijk vinden.

Groen Lintje 2014-1

Groen Lintje 2014-2