Start GROENLINKS seizoen in het groen

LunchZo stond het in de Stellingwerf en het kon niet beter gezegd.De picknick in de Rottige Meenthe op zaterdag 17 september was een buitengebeuren. Ondanks de dreigende wolkenluchten kon het programma volledig in de buitenlucht worden afgewerkt. Aan het eind van de middag viel pas een spettertje regen. Maar toen hadden we de buit al binnen: een leuke, informatieve dag. De wandeling van de Oldelaamsterbrug naar molen De Rietvink voerde langs de Amerikaanse watermolen waar bovenop het Slakkenhuis pronkt, overgehouden van de expositie Out of Space 2010

Aan de voet van De Rietvink in de theetuin vertelde Lia van der Mark, de molenaar, enthousiast over het proces dat geleid heeft tot de staat waarin de molen nu verkeert: een trotse watermolen in oude staat hersteld. Terwijl de wieken soms vervaarlijk snel doordraaiden door de stevige wind leidde Van der Mark ons rond bij en in de molen. “ Het is ons gelukt om de oude elementen zoveel mogelijk in stand te houden. En ook het onderhoud van b.v. het draaiwerk doen we op de manier van vroeger. Dat werkt het best.” De molen staat er niet voor de show bij. Hij wordt in werking gezet door het Wetterskip als het water in de Rottige Meenthe te hoog dreigt te komen. Lia van der Mark staat dag en nacht paraat.

Tijdens de lunch van meegebrachte broodjes deed wethouder Jelmer van der Zee uit de doeken hoe hij het nieuwe seizoen ingaat: met minder geld voor de projecten waar hij verantwoordelijk is. Maar hij gaat de uitdaging aan om mensen en groepen, die de handen uit de mouwen steken om de leefbaarheid van de eigen leefomgeving niet verloren te laten gaan, te motiveren en te ondersteunen.

Gertrud van Leeuwen gaf aan dat de raadsleden in het komende seizoen naast de sociale kant van het duurzaamheidsthema , bedrijvigheid en cultuur op de agenda hebben staan. In twee Politieke Café’s wordt hieraan aandacht aan besteed.

Irona Groeneveld, lid van de Provinciale Staten van GrienLinks spraak haar bezorgdheid uit over de taken, die de provincie toebedeeld krijgt door de regering. Het zal voor GrienLinks scherp manoeuvreren worden, maar met twee statenleden moeten de GrienLinks-punten op de agenda gezet kunnen worden.

De tocht in de “fluisterpraam” van Staatsbosbeheer werd een boeiende vaart. Roel Vriesema, de boswachter belichtte uitvoerig de groene en cultuurhistorische waarden van het gebied. Hij gaf ons een kijkje in de dilemma’s waarvoor SBB geplaatst wordt bij het gebruik van de ruimte door bewoners en derden. Een voorbeeld is Opera Spanga. Terug bij de Scheenesluis en “De laatste Stuiver” werd de wandeling terug de naar de Oldelaamsterbrug gemaakt. En voordat de buien echt losbarstten, zat iedereen weer hoog en droog thuis. Met een ervaring rijker: elkaar als GroenLinksers beter hebben leren kennen en veel opgestoken van wat er onder ons leeft.