Raad steunt GL initiatief voor het kiezen van eerlijke producten

Gertrud van Leeuwen diende afgelopen maandag, namens de fractie van GroenLinks, bij de behandeling van de begroting een motie in om Fairtrade producten in de gemeentelijke organisatie van Weststellingwerf te gaan gebruiken. Deze motie werd door een meerderheid aangenomen.

Kiezen voor Fairtrade producten in de gemeentelijke organisatie is de eerste stap om Fairtrade gemeente te kunnen worden. Zelf als gemeentelijke organisatie het goede voorbeeld  geven door over te stappen op Fairtrade koffie en thee. Maar het is ook mogelijk in de bedrijfsrestaurants en bij bijeenkomsten Fairtrade producten te gebruiken.
Het gaat hierbij om producten die van ver komen en niet in Nederland worden gemaakt.
Dit past ook in het kader van de ambitie van de gemeente en de landelijke overheid om duurzaam in te kopen.

Eerder is in de raad van januari 2013, ook op initiatief van de fractie van GroenLinks, de motie aangenomen om Fairtrade Gemeente te worden en daarmee aan te sluiten bij de ambitie van de provincie Friesland om in 2015 de eerste Fairtrade provincie van Nederland te zijn.

Fairtrade Gemeente  is een eervolle titel die aangeeft dat een gemeente bijzonder veel aandacht besteed aan Fairtrade. Van bedrijven tot het café om de hoek van school tot sportkantine, in de supermarkt en de kledingzaak. De Fairtrade Gemeente Campagne wil de vraag en het aanbod van fairtade producten vergroten. Op die manier wordt gewerkt aan duurzame armoedebestrijding.

Fairtrade staat voor eerlijke handel. Dat betekent dat producenten in ontwikkelingslanden een eerlijke prijs krijgen voor hun product. En dat de omstandigheden  waarin zij werken menswaardig zijn. Dus geen kinderarbeid. Geen extreem lange werkdagen. Met aandacht voor milieuvriendelijke productieprocessen, vermindering van energie, en verbeteren van afvalmanagement. Door een gecertificeerd Fairtrade product te kopen, draag je bij aan de vooruitgang van mensen die het een stuk minder goed hebben dan wij.

In Weststellingwerf is er draagvlak voor de principes van eerlijke handel. Dat is o.a. te merken aan de toename van diverse Fairtrade producten in de supermarkten, die jaarlijks geteld worden. Als we met z’n allen kiezen voor Fairtrade producten is dat  een verbetering van armoede elders en een schonere en eerlijkere wereld.

Lees hier de hele motie