Harde knallen grootste vuurwerkergernis

foto-van-prachtig-vuurwerk-met-oud-en-nieuw-hd-vuurwerk-achtergrondHarde knallen waren bij de afgelopen jaarwisseling de grootste vuurwerkergernis. Dat blijkt uit een inventarisatie van de klachten van het landelijk meldpunt vuurwerkoverlast van GroenLinks. Veertig procent van de meldingen gaat over overlast van vuurwerkbommen, waardoor mensen soms nachten uit hun slaap zijn gehouden. In totaal kwamen er 82.212 meldingen binnen waarvan 2166 uit Friesland en 61 uit Weststellingwerf.

Een andere grote bron van ergernis was het veel te vroeg afsteken van vuurwerk.

In Weststellingwerf betrof dit vijftig procent van alle meldingen, waaronder ook het te vroeg schieten van carbid. Na de start van de vuurwerkverkoop – vier dagen voor Oud en Nieuw – nam het aantal klachten op het meldpunt explosief toe. De overige meldingen uit Weststellingwerf gingen over vuurwerkstress bij huisdieren.

Van 17 december tot 3 januari konden meldingen over vuurwerkoverlast worden gedaan.

De meldingen worden op 16 januari aan de Tweede Kamer overhandigd. GroenLinks pleit voor een ‘modernisering van de vuurwerktraditie’. Om overlast, schade en slachtoffers in de toekomst te voorkomen ziet de partij het liefst dat met Oud en Nieuw vuurwerk alleen professioneel wordt afgestoken.