GroenLinks tegen opslag radioactief kernafval

De motie van GroenLinks over het standpunt: geen opslag van kernafval op of onder het grondgebied van de gemeente Weststellingwerf, werd in de raad van 1 december niet aangenomen.

Aanleiding voor het indienen van de motie is een onderzoek door TNO waarin het gebied rondom Steggerda wordt genoemd als mogelijke locatie voor opslag van radioactief kernafval. Kernafval is voor meerdere eeuwen tot millennia radioactief  en met de eindberging  in de diepe ondergrond is nog veel onduidelijkheid  over de risico’s op korte en lange termijn.

GroenLinks is van mening dat de gemeenteraad van Weststellingwerf nu een standpunt dient in te nemen en ook om de zorgen van bewoners hierover weg te nemen. De afdeling LTO Noord Weststellingwerf en Plaatselijk Belang Steggerda, hebben zich ook tegen mogelijke opslag van kernafval uitgesproken.

De motie werd gesteund door Weststellingwerfs Belang, Weststellingwerf Natuurlijk en Vrijheid Voor Allen. Tegen stemden de coalitiefracties  VVD, PvdA en CDA. Zij wachten eerst het definitieve standpunt van de minister af.