GroenLinks ledendag op Kasteel Olt Stoutenburght in Blesdijke

De start van het nieuwe seizoen voor leden en sympathisanten van GroenLinks vond zondagmiddag 7 september plaats in en rond het Kasteel Olt Stoutenburght van Stellingwerver Gregorius Halman in Blesdijke. Een fantastische plek om het nieuwe seizoen te starten en van gedachte te wisselen over de meest uiteenlopende onderwerpen.

Sinds 1991 is Gregorius Halman in zijn eigen tuin bezig met de bouw van zijn fantasiekasteel. Als kunstuiting en monumentaal verzet tegen schuren van damwand en functionele nieuwbouw. Steeds weer bouwt hij er een stukje bij. Een bouwtekening is er niet. Wel een schets en zijn eigen fantasie.

Het 23 meter hoge kasteel, met 4 torens in iedere windrichting, is indrukwekkend en bijzonder en wordt omringd door prachtige bomen. “Lange tijd werd door de omgeving en de gemeente gedacht dat het misschien toch om een luchtkasteel ging omdat er de eerste jaren nog niets te zien was. De bouw van het kasteel met oude materialen en gebruikte stenen verliep stapje voor stapje en het fundament is eigenlijk al in de ijstijd gelegd,” aldus kunstenaar Halman. Boeiend was ook te horen hoe de dialoog verliep over de vergunningverlening met de gemeente in het begin van de jaren 90. Inmiddels zijn er in de tuin van het kasteel zonnepanelen geplaatst om in de elektriciteit van het kasteel en de woning van de familie Halman zelf te kunnen voorzien.

Het Kasteel verdient een plaatst op de Groene Kaart van Weststellingwerf. Deze Groene Kaart is een initiatief van GroenLinks en bevat een inventarisatie van diverse initiatieven “van onderop.”  Ze zorgen voor een groen, sociaal en levendig Weststellingwerf.

Na een uitgebreide rondleiding in het kasteel was het mooi weer om in de kasteeltuin te verblijven en van gedachte te wisselen over de actuele politiek en speerpunten voor het nieuwe seizoen.

Kasteel Blesdijke_1

Kasteel Blesdijke_2