GroenLinks bezorgd over uitbreiding Vliegveld Lelystad

Vanaf 2019 zullen duizenden vliegtuigen over grote delen van Overijssel vliegen. De hele gemeente Steenwijkerland, inclusief Nationaal Park Weerribben-Wieden en meerdere delen van Overijssel worden in het hart getroffen. De gemeente Weststellingwerf zijdelinks.

Het geluid van vliegtuigen gaat niet verticaal omlaag maar verspreid zich in verticale cirkels, met het vliegtuig als middelpunt en dus ook links en rechts van het aanvliegende vliegtuig. Dit betekent dat men 3 km links en 3 km rechts van de vliegroute ook geluidsoverlast zal ondervinden. Het is dus goed mogelijk dat Scherpenzeel dit ook gaat merken. De bevolking in onze buurtgemeente Steenwijkerland vreest voor de gevolgen van de vliegroutes voor de veiligheid, gezondheid, het milieu en de natuur. Plaatselijk Belang Ossenzijl heeft hierover haar inwoners inmiddels geïnformeerd.

GroenLinks maakt zich zorgen over de consequenties van deze vliegroutes voor de inwoners van Weststellingwerf en voor het milieu en de geluidsoverlast in het natuurgebied Rottige Meente.

GroenLinks stelt tijdens het vragenkwartier de volgende vragen:
1 Is het college op de hoogte van deze ontwikkeling m.b.t. Vliegveld Lelystad? Antwoord: Nee niet officieel en onvoldoende op de hoogte.
2 Zo ja, als het college hiervan op de hoogte is, kunt u ons hierover informeren? Antwoord n.v.t.
3 Als het college hier niet over is ingelicht, kunt u dit dan verder onderzoeken, wat dit voor onze gemeente betekent? Antwoord Ja, het college zal deze vraag schriftelijk beantwoorden.