GroenLinks bezoekt Koeienrusthuis

Op Dierendag bezocht GroenLinks Weststellingwerf het enige Koeienrusthuis van Nederland in Zandhuizen. Stichting de Leemweg is in 1996 opgericht door de vrienden Bert Hollander en Rien van den Bergh. Bert verzorgde op dat moment twee koeien die waren overgebleven na het sluiten van het melkveebedrijf van zijn ouders.

De stichting adopteert en verzorgt momenteel bijna 50 koeien uit heel Nederland en zelfs uit Duitsland. De visie van de Stichting is dat koeien meer dan ‘melkproducenten’ zijn. Runderen zijn intelligente, sociale dieren, die ook een goed leven verdienen. De gemiddelde melkkoe geeft gedurende haar leven vele duizenden liters melk voor de zuivelindustrie. De koeien mogen in alle rust en vrede herkauwen, totdat ze van de ouderdom sterven. Zij staan, zolang het weer het toelaat, buiten in het weiland en gedurende de koude maanden in de stal. Voor hoogbejaarde koeien is er een speciale zandstal waarin ze gemakkelijker kunnen liggen en tevens een uitloop hebben naar de zandbak buiten. GroenLinks waardeert de wijze waarop Bert Hollander de koeien met veel passie, respect en kennis van zaken verzorgd. Bij zijn werk wordt Bert ondersteund door een team van vrijwilligers, die zich bezig houden met het schrijven en verspreiden van de nieuwsbrieven, het regelen van koeienadopties, het uitmesten van de stallen in de winter, het bijhouden van de website en de communicatie met donateurs en andere mensen die geïnteresseerd zijn in de Stichting de Leemweg en zijn bewoners.

Voor GroenLinks was het een informatief bezoek ter gelegenheid van Dierendag naar dit bijzondere Koeienrusthuis en werden de meegebrachte runderkoeken in dank aanvaard.

Dierendag 1
Dierendag 2