Fietsen aan de hand van de Groene kaart is een aanrader!

Het betekent niet alleen fietsplezier maar als je ook nog aanlegt bij groene adressen sta je te kijken van wat er allemaal bedacht, ondernomen en gewaagd wordt in kleine dorpen als Nijeholtwolde en Scherpenzeel/Munnekeburen.
Met een groepje van 10 personen  hebben we ons o.a. laten inspireren door Roelof de Vries, de meubelmaker, die dagelijks bezig  is met het bewerken van hout van stam tot meubelstuk, er plezier in schept geen stukje verloren te laten gaan en daarbij zijn creatieve geest op volle toeren laat draaien. Roelof moet nog een plek op de Groene Kaart krijgen!

Groen en ideologisch ondernemen zien we bij Irma Wiegersma en Elsco van den Berg. Zij runnen voor een deel een zorgboerderij, waar mensen die bijzondere zorg behoeven kunnen werken in de tuin, in kassen en met  het vee. Ze  boeren biologisch en verkopen het vlees van hun runderen en een deel van de tuinopbrengst aan huis.

Een voorbeeld van kleinschalig en gedurfd ondernemen treffen we aan in Scherpenzeel waar we ons in ‘et Proemenust’ nestelen en ons door Margo  Pelgröm laten verwennen. Op de plek waar eerder een supermarkt van de familie Pruim was gevestigd is zij een lunchroom annex winkel  gestart. Een gezellige plek voor een kop koffie, broodjes en bijzondere gezonde smoothies. In de winkel verkoopt Margo brood en een aantal eerste levensbehoeften. Voor het avontuur in de Westhoek biedt ze een escape room aan! Alsof het niet genoeg is benut Barry Vaartjes een grote ruimte achter de winkel als fitnessruimte. Met 160 leden kun je wel van een succes spreken!

In Munnekeburen wordt het oude schoolgebouw ingenomen door ‘de Rietnymph’
Een enthousiast stel mensen, Auke Kuiper en Ingrid Jansen, heeft het gewaagd hun oude beroep  vaarwel te zeggen en een nieuw Natuur project te starten. Een sprong in het diepe waar ze nog geen moment spijt van hebben gehad. Leerlingen van drie basisscholen uit de buurt doen regelmatig kennis bij hen op omtrent de natuur en het schoolplein is veranderd in een kruidentuin waar geraden, geroken en geproefd kan worden door de jeugd en door bezoekers. Ook beheren ze een Otterstation voor opvang van beschadigde en/of zieke otters en sinds kort kunnen imkers er terecht voor hulpmiddelen bij de bijenteelt.

Tot slot bezoeken we de moestuin´Samen Doen’ achter de Landerij. Een groepje mensen onderhoudt daar met elkaar een moestuin, die er werkelijk prachtig uitziet. In het najaar wordt er een gezamenlijke  maaltijd, die voor iedereen toegankelijk is, georganiseerd op het terrein bij de tuin.

Het fietsen aan de hand van de Groene kaart  begonnen we bij Sigrid in het Batavushuisje waar haar beeldende kunst zorgde voor een boeiende start en aan het eind van de dag  hebben we vastgesteld dat de dag ons heeft geïnspireerd en gemotiveerd om verder te gaan op de Groene weg.