De Fairtrade Gemeente

23De bedoeling van een Fairtrade gemeente is dat de gemeentelijke organisatie zelf een voorbeeldfunctie heeft door Fairtrade producten te gebruiken zoals koffie en thee die wij hier niet zelf kunnen verbouwen en uit warmere en verre landen komt.

De Fairtrade gemeentecampagne betekent dat bedrijven, supermarkten, wereldwinkels, maatschappelijke organisaties samenwerken om te stimuleren dat er meer Fairtrade producten worden gebruikt. Dat kan op ook het werk zijn, op school, in de sportkantine en in het café op de hoek. Er wordt niemand iets opgelegd. Ook burgers hebben de keuze een Fairtrade product te kopen. In tal van gemeenten lukt het om mensen te enthousiasmeren mee te doen aan de Fairtrade campagne. Het behalen van de Fairtrade titel is een bekroning op het werk.

Er zijn 6 criteria waar een gemeente aan dient te voldoen als zij de titel Fairtrade wil behalen.

1.Het oprichten van een  lokale werkgroep. In de werkgroep zitten mensen uit verschillende maatschappelijke organisaties, waaronder een vertegenwoordiger van de gemeente. Met elkaar zet deze groep zich in om de titel Fairtrade Gemeente te behalen en te behouden. De groep laat jaarlijks zien dat de gemeente nog steeds aan de 6 criteria voldoet.

2.Het gemeentebestuur omarmt Fairtrade. Zij neemt Fairtrade op in haar beleid en handelt hier naar.

3.Winkels en horeca. Winkels in de gemeente verkopen duidelijk zichtbaar eerlijke producten. De horeca serveert Fairtrade producten. Het minimaal te behalen aantal Fairtrade producten in winkels en horeca wordt bepaald door het aantal inwoners van de gemeente.

4.Bedrijven & organisaties. Lokale organisaties (zoals scholen, kerken en verenigingen) en bedrijven gebruiken Fairtrade producten. Zij organiseren activiteiten om de kennis over en de betrokkenheid bij Fairtrade te vergroten.

5.Media-aandacht. Er wordt een evenement georganiseerd dat media-aandacht trekt, bijvoorbeeld bij het behalen van de titel. Ook wordt een plan ontwikkeld om de campagne gedurende het hele jaar in het nieuws te houden. In de krant, op de radio of kabeltelevisie.

6.MVO. De werkgroep zet een initiatief op om Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen in de gemeente te stimuleren. Dit kan een kortlopend project of het organiseren van een debat zijn, bijvoorbeeld op het gebied van biologische of streekproducten, duurzame energie of een ander duurzaam thema.

Voldoende draagvlak in de gemeenschap om Fairtrade gemeente te zijn, is belangrijk. Volgens mij ontbreekt dat niet in Weststellingwerf. Neem het voorbeeld van het aantal Fairtrade producten in alle supermarkten in Weststellingwerf dat jaarlijks toeneemt. Ook  omdat de consumenten er naar vragen. Kijk naar het jarenlange succes van de wereldwinkels in Noordwolde en Wolvega. Bovendien besteden steeds meer bedrijven aandacht aan duurzaam ondernemen. Eerlijke handel en Fairtrade producten gebruiken in de kantine is daar een onderdeel van. Maar ook aandacht voor streekproducten.

Gertrud van Leeuwen

Fractievoorzitter GroenLinks Weststellingwerf/ columnist BlikOpWeststellingwerf