Inventarisatie Weststellingwerfse Streekproducten

Op initiatief van GroenLinks Weststellingwerf zijn in 2014 de streekproducten in onze gemeente in kaart gebracht en hebben vervolgens een aantal producenten op de markt van het Lindefestival gestaan. GroenLinks constateerde dat, behalve de Blue de Wolvega, er weinig bekendheid wordt gegeven aan de streekproducten van Weststellingwerf. De inventarisatie levert een verscheidenheid aan producten op die bijdragen aan een groen en sociaal Weststellingwerf.

Het gebruik van producten uit de eigen streek staat steeds meer in de belangstelling en heeft veel voordelen. Zo is het product vaak vers en daardoor lekker van smaak. De productie is dicht bij huis en vaak ambachtelijk gemaakt zonder toevoegingen. De consument weet waar het product vandaan komt. Een product uit de eigen streek is beter voor het milieu door veel minder vervoerskilometers en minder verpakking. Bovendien stimuleert het gebruik van streekproducten de lokale economie. Ook in het kader van het stimuleren van recreatie en toerisme in onze gemeente kunnen streekproducten daaraan bijdragen.

• Inventarisatielijst Streekproducten september 2014